به گزارش گروه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، دولت نروژ اعلام کرده است که در راستای تقویت امنیت دریایی خود، قصد دارد به تدریج امکان هدایت کشتیهای بزرگ توسط دریانوردان روسی بدون حضور خلبان دریایی را از بین ببرد.
خلبان دریایی کیست؟
در این خبر، منظور از خلبان، خلبان دریایی است؛ فردی متخصص و باتجربه که برای راهنمایی کشتیها هنگام ورود یا خروج از بنادر و عبور از مسیرهای شلوغ و خطرناک بهکار گرفته میشود. او به عنوان راهنما سوار کشتی میشود و ناخدا را در هدایت ایمن یاری میدهد.
ماریان سیورتسن نائس، وزیر شیلات و اقیانوسهای نروژ در اینباره گفت: «امنیت دریایی و آگاهی موقعیتی در آبهای نزدیک به کشورمان، بخش مهمی از استراتژی امنیت ملی ماست. با اعمال محدودیتهای جدید برای صدور گواهینامههای خلبانی، میخواهیم خطر فعالیتهای اطلاعاتی احتمالی از سوی کشتیهای غیرنظامی را کاهش دهیم.»
وضعیت فعلی و تغییرات پیشرو: در حال حاضر، دریانوردانی که دارای گواهینامه خلبانی معتبر هستند، میتوانند بدون حضور خلبان دریایی و تنها با دانش و تجربه مستند خود در مناطق مشخصشده تردد کنند.
طبق این طرح جدید صدور گواهینامههای جدید برای دریانوردان روسی متوقف میشود. گواهینامههای موجود پس از انقضا تمدید نخواهند شد.
مراحل اجرای این محدودیت: اداره ساحلی نروژ اعلام کرده که از هماکنون، بررسی همه درخواستهای جدید یا تمدید گواهینامههای خلبانی دریایی روسها را متوقف کرده است. مشورت و بررسیهای قانونی درباره این تصمیم تا تاریخ ۲۵ آگوست ادامه خواهد داشت.
علت این تصمیم امنیتی چیست؟
به گفته مقامات نروژ، این اقدام بر اساس ارزیابیهای امنیتی سرویس امنیتی پلیس نروژ (PST) و سرویس اطلاعاتی این کشور برای سال ۲۰۲۵ صورت گرفته است. آنها هشدار دادهاند که وجود گواهینامههای خلبانی برای دریانوردان روسی میتواند امکان انجام فعالیتهای اطلاعاتی و جاسوسی را تسهیل کند.
نگرانیهای مشابه در دانمارک
همزمان، سازمان خلبانان دانمارکی و گروههای مختلف این کشور نیز درباره کمبود خلبان دریایی و خطرات ناشی از آن هشدار دادهاند. سال گذشته مشخص شد از هر پنج تانکر روسی، یک تانکر بدون استفاده از خلبان دانمارکی از مسیرهای شلوغ دریای بالتیک عبور کرده است.